قرارداد عدم رقابت

Non-compete Agreement

کارمندان، کارآموزان یا نمایندگانی که با آنها همکاری بلندمدت صورت می‌گیرد، به اطلاعات مهم، اسرار تجاری، مهارت‌های ویژه و منحصر به فردی از کسب و کار کارفرما دست می‌بایند، فلذا یکی از دغدغه‌ها و نگرانی‌های مهم صاحبین کسب و کار آن است که کارمندان مذکور قادر نباشند در طول دوره همکاری یا پس از آن با سوءاستفاده از اطلاعات، اسرار تجاری کسب و کار و مهارت‌هایی که از کارفرما آموخته‌اند، مبادرت به راه‌اندازی کسب‌ و کاری مشابه و موازی با کارفرما کنند و به رقابت با وی بپردازند. قراردادی که می‌تواند این هدف را به نحو أحسن برای کارفرمایان تأمین و تضمین نماید، قرارداد عدم رقابت (Non-Compete Agreement(NCA)) است.

قرارداد عدم‌ رقابت ( Non-compete Agreement ) قراردادی است که میان کارفرما ( مدیر ، صاحب اطلاعات ) و کارگر ( کارمند ، گیرنده ی اطلاعات ) برای مدتی مشخص و در محدوده‌ جغرافیایی معین به منظور عدم ‌رقابت و حفظ منافع تجاری تنظیم و امضاء می‌شود.

یک مثال

تصور کنید کارمندی که تا به امروز برای شما کار می‌کرد قصد دارد از شرکت شما خارج شود. نه تنها از شرکت شما خارج شود بلکه در شرکت رقیب شما استخدام و مشغول به کار شود. اصلا بعید نیست که پس از استخدام ، تمام اطلاعات شما را برای رقیب فاش نماید. چه پایان تلخی! شرکت و کسب کار شما ضربه جبران ناپذیری خواهد خورد. اما صبر کنید! قرارداد عدم‌ رقابت دقیقا در همین جا به کار می‌آید و شرط موفقیت شما است.

مزایای قرارداد عدم‌رقابت

  1. کارمند یا همکارتان نمیتواند از اسرار تجاری و تجربه‌ حاصل‌شده در دوران همکاری‌تان تا مدتی کوتاه یا طولانی استفاده کند.
  2. با کمک قرارداد عدم‌ رقابت می‌توانید با رقیبان‌تان هم توافق حرفه‌ای کنید! جالب است. نه؟!
  3. قرارداد عدم‌ رقابت مانع هدر رفتن منابع مالی مربوط به آموزش و تربیت نیروی‌های انسانی متخصص میگردد. چون صاحبان کسب و کار، معمولاً دوره‌های کارآموزی زیادی را به صورت رایگان، برای کارمندان خود ترتیب می‌دهید.

شرایط متعبر شدن قرارداد عدم‌ رقابت

در دنیای پهناور علم حقوق، تمامی قرارداد‌ها دارای شرایط اساسی و اختصاصی میباشند. قرارداد عدم رقابت هم از این موضوع مستثنی نیست:

  1. باید موضوعی معین در قرارداد مشخص گردد. یعنی به طور دقیق مشخص گردد طرف مقابل از انجام چه فعالیت‌های منع شده است.
  2. مدت قرارداد به روشنی مشخص شود. هیچ کس نمی‌تواند طرف دیگر قرارداد تا ابد از انجام یک فعالیت کاری خاص و رقابت در آن حوزه منع نماید.
  3. مکان اجرای قرارداد را مشخص کنید. محدوده جغرافیایی می‌تواند شهر، استان یا کشور باشد.

در قرارداد عدم‌ رقابت چه بنویسید!

  1. در قسمت نخست قرارداد، تمامی واژگانی که در متن آن استفاده شده است را تعریف کنید. مثلاً عدم رقابت را تعریف کنید. اطلاعات را به طور روشن تعیین نمایید و غیره.
  2. مشخصات دقیق طرف‌های قرارداد قید شود. نکته‌ای که بسیار بااهمیت است.
  3. قرارداد عدم رقابت با محرمانگی ارتباط نزدیک و تکمیل کننده‌ای دارد. در مورد محرمانگی اطلاعات در یک بند از قرارداد عدم رقابت یا در قراردادی جدا و تحت عنوان قرارداد عدم افشای اطلاعات به طور کامل و دقیق تعیین تکلیف کنید.
  4. طرف مقابل چه کارهایی را نباید انجام دهد؟! چه کارهایی رقابت محسوب می‌شود؟! همکاری با چه شخص یا اشخاصی موجب نقض قرارداد عدم‌ رقابت می‌شود؟ تمام این موارد را باید به روشنی در قرارداد مشخص نمایید.
  5. جریمه عدم رعایت شرایط قرارداد را مشخص کنید. بهتر است در این مورد یک مبلغ مقطوع تعیین نمایید. به عنوان مثال، قید شود که در صورت نقض قرارداد ، متخلف بایستی فلان مبلغ را به عنوان خسارت قراردادی پرداخت نماید.
  6. در پایان، امضای تمامی صفحات قرارداد منع‌‌رقابت را فراموش نکنید! به امضای صفحه آخر بسنده نکنید!

برای تنظیم قراردادهای قانونی ، استاندارد و مطابق با شرایظ شغل ، شاغل و محیط کار خود با من تماس بگیرید.


سایر خدمات مرتبط

قرارداد مشاوره مدیریت

قرارداد مشاوره مدیریت یک قرارداد مهم و کاربردی است که برای دریافت راهنمایی و مشاوره در زمینه مدیریت کسب و کارهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. موضوع این قرارداد، مشاوره دادن به مدیران است. می‌توانیم این قرارداد را یک نوع قرارداد مشاوره در نظر بگیر ...

قرارداد کارمزدی

بر اساس قوانین تعریف شده در قانون، قرارداد کارمزدی که در ماده ۲ به آن پرداخته شده، هر کارگر در قرارداد کارمزدی موظف به انجام میزان مشخصی از کار در برابر دستمزد تعیین شده قبلی است. پس از پایان پروژه و کار مد نظر، قرار داد کارمزدی نیز فسخ شده و ارتباط ...

قرارداد کار معین

قرارداد کار معین به قراردادی اطلاق می شود که موضوع آن ، انجام کاری معین و مشخص توسط کارگر است که با انجام آن کار معین و مشخص ، قرارداد کار خاتمه پیدا می کند . به عبارت دیگر ، مدت این نوع قرارداد ، قرارداد موقت است ؛ بدون اینکه بتوانیم زمان مشخص و ثاب ...

قرارداد مدت موقت

قرارداد کار موقت یا «قرارداد کار با مدت معین»، نوعی متدوالی از قراردادهای کار است که میان کارفرما و شخصی که تمایل به همکاری در یک بازه زمانی معلوم دارد منعقد می‌شود و روابط کاری آن‌ها را برای مدت زمان معین شکل می‌دهد. مدت زمان قرارداد کار موقت محدودی ...

قرارداد مدرسین آموزشگاه

امروزه علاوه بر موسسات آموزشی مثل آموزشگاه های زبان انگلیسی، موسیقی،خیاطی و… که با استخدام مدرس سروکار دارند خیلی از مجموعه ها نیز برای به روز بودن اطلاعات کارکنان خود یا جهت تبلیغ خود با برگزاری سمینارهای آمورزشی و مواردی از این قبیل به استخدام مدرس ...

جهت ارتباط با ما و در خواست مشاوره با ما تماس بگیرید.

تماس بگیرید

تمامی حقوق برای گروه مشاوران پرهام محفوظ است. 1400

Web design and Seo by Serentco

خدمات وبلاگ خانه سوالات درباره ما